mandag den 20. juni 2016

Et helt forrygende SRPI

Der var lagt op til et hurtigt og heftigt Sjælland Rundt På Indersiden - stiv vind og håret tilbage.....hmmm.
150 både var tilmeldt, og det var ny rekord.

Feltet krydser i Kulhusrenden -
vi var heldigvis foran!
Det var et kæmpe felt, der skulle starte lørdag morgen ved Kignæs, men så var der jo mange at sejle mod. Vi - Finn T., Finn M. og skipper - startede næsten sidst i feltet, og besluttede hurtigt at sejle med storsejlet i 1. reb. Det lettede lidt på det værste pres, for allerede før Kulhusrenden kunne vi fornemme den kraftige vind - op til 15-16 m/sek - fra Isefjorden. Allerede dér fik vi lagt det meste af feltet bag os, og så gik ræset rundt om Orø og Isefjorden. En god og stabil vind fra vest betød heldigvis, at vi slet ikke skulle krydse, bortset fra Kulhusrenden. Vi lå som 3. båd hele vejen rundt.
Vi sejlede hårdt på, og holdt farten på den rigtige side af 7 knob hele vejen, og krængede kraftigt - så kraftigt, at en skuffe i kabyssen desværre kom farende ud, og smadrede låsen og beslagene. Det var en fantastisk god sejlads, og det var en fornøjelse at sejle fra (næsten) alle bådene over så lang en distance, 63 sømil i alt den dag på ca. 9 timer - et pænt snit.

Efter målgang i Kignæs igen, fortsatte vi til Jyllinge (fik lige sat Finn M. af i Frederikssund) og grillede og festede sammen med andre sejlere fra de konkurrerende både. Rigtigt hyggeligt, hvilket jo er et mål i sig selv for SRPI.

Søndag skulle vi sejle den sydlige del af sejladsen, rundt i Roskilde Fjord. Per og Nils påmønstrede, så nu var vi 4 ombord. Distancen den dag blev i alt på 28,5 sømil. Der var ikke så hård vind som om lørdagen, så sejladsen var roligere og mindre anstrengende, selvom der her er kortere distancer og flere retningsskift, men vi sejlede igen rigtig godt og sejlede de fleste konkurrenter agterud. Vi kom igen i mål som 3. båd, hvilket vi synes var godt klaret.
Skuffen i kabyssen tog sig endnu en tur på dørken, men det var så også det eneste, der gik galt på hele turen rundt  - men det er repareret igen i skrivende stund.

Alt i alt en fantastisk sejlweekend, med højt humør, mange vink til de andre både og hyggeligt socialt samvær. Så venter vi spændt på resultatet, der går nok nogle uger. Men jeg satser på en god placering i mit løb med 6-7 andre både - vi må se. Tak til gasterne for en super sejlads.
Så har vi resultatet: vi får 1. pladsen i løbet og slår nr. 2 (også en Dehler 37) med over 1 t. 20 min.